Press release 19 09 2022

BIODIVERSITEIT EN MENSELIJK WELZIJN: MET EEN GROENDAK SCOOR JE HOOG

Het bedrijf Urho & Alarik Oy heeft de dakafdichting van het Ring III Park-project in Vantaa, Finland, toevertrouwd aan RENOLIT ALKORPLAN roofing products. Hiervoor werd de flexibele, wortelwerende PVC-dakbaan RENOLIT ALKORPLAN F Sedum gebruikt, een membraan speciaal ontworpen voor groendaken.

Sant Celoni, Barcelona, 19 09 2022 - Het biedt een aangenaam uitzicht met een feelgoodgarantie, verhoogt de biodiversiteit en verlaagt de CO2-uitstoot. Het houdt water vast en laat het geleidelijk aan weer los, en voorkomt op die manier overstromingen bij hevige regenval. Het zorgt bovendien voor lagere temperaturen, bestrijdt het hitte-eilandeffect in steden, verlaagt de airconditioningkosten, vermindert geluidsoverlast en verlengt ook eens nog de levensduur van het dak omdat de dakbaan minder onderhevig is aan temperatuursschommelingen. Redenen te over dus om te kiezen voor een groendak. Want een groendak biedt inderdaad heel wat meer dan enkel en alleen een dak boven het hoofd. De lokale overheid van Vantaa dacht in diezelfde richting en deed beroep op het engagement van alle inwoners om met elke nieuwbouw de klimaatverandering te helpen tegengaan. Dat is ook de reden waarom de firma Urho & Alarik Oy voor hun nieuwe commerciële gebouw in het Vantaa Ring III Park-project de opdracht gaf aan Suomen Teollisuuuskatot Oy - de Finse RENOLIT ALKORPLAN-ambassadeur - om de dakwerken op zich te nemen, vanaf de eerste planning en de uiteindelijk dakafdichting tot en met de volledige afwerking.

Toen aan Tomi Norrby, de eigenaar van Suomen Teollisuuskatot, gevraagd werd om een kant-en-klare oplossing aan te brengen voor het gebouw, stelde hij zonder aarzelen de RENOLIT ALKORPLAN PVC dakbaan voor, verwijzend naar de talrijke voordelen. Naast de wortelbestendigheid van dit afdichtingsmembraan bieden ook de met warme lucht gelaste naden een uitstekende weerstand, geen enkele wortel geraakt door dit waterdichte pantser. Een tweede, uiterst belangrijke voordeel is ook dat deze kunststof dakbanen geen schadelijke stoffen afgeven aan het regenwater. Als laatste, maar daarom niet minder cruciaal voordeel kan elk waterretentiesysteem hiermee op een eenvoudige manier perfect waterdicht gemaakt worden. In dit geval werd het 1.900 m² grote dak afgedicht met RENOLIT ALKORPLAN F Sedum, een dakbaan uit soepele PVC met een polyester versterking, speciaal ontwikkeld voor groendaken.

Om optimaal te genieten van alle voordelen van een groendak zijn innovatieve technologieën onontbeerlijk. Groendaken brengen tal van sociale, economische en ecologische voordelen met zich mee. Zo vermindert de vegetatielaag de warmtestroom tussen de binnen- en buitenomgeving. Concreet betekent dit dat in de winter de warmte makkelijker binnen blijft, terwijl de zonnewarmte tijdens de zomer dan weer buitengehouden wordt. Dat brengt natuurlijk enerzijds besparingen met zich mee, anderzijds kunnen ruimtes beter benut worden, wat het menselijk welzijn ten goede komt. Het is immers wetenschappelijk bewezen dat omgevingsfactoren een belangrijke rol spelen in het psychofysische welzijn van de mens. Er is een rechtstreeks verband tussen de natuur en de gemoedstoestand van mensen, het belang ervan in steden is dus niet te onderschatten. Groendaken met bloeiende kruiden en planten zijn bovendien ook een paradijs voor vlinders, bijen en insecten en zijn absoluut noodzakelijk om de biodiversiteit en het ecosysteem in evenwicht te houden.

Kortom, groendaken zién er niet alleen mooi uit, ze bewijzen ook hun nut voor het welzijn van mens en dier én ze kunnen een antwoord zijn op de toenemende behoefte aan duurzame stedenbouw, iets wat RENOLIT ALKORPLAN roofing products volop steunt.