Press release 18 05 2023 - ALKORPRO

NIEUWKOMER IN DE BOUWSECTOR: RENOLIT ALKORPRO ZORGT VOOR EXTRA VEILIGHEID BIJ ONDERGRONDSE CONSTRUCTIES

Veelzijdig, doeltreffend en veilig: dit nieuwe systeem maakt het gamma PVC-afdichtingsmembranen RENOLIT ALKORPLAN compleet. Een all-in-one product met minder materiaalverbruik, een snellere installatie en 100% waterdichtheid.

Sant Celoni, Barcelona,18 05 2023 - RENOLIT ALKORPRO werd ontwikkeld met behulp van de jarenlange ervaring en technologische kennis van RENOLIT ALKORPLAN. Precies daarom is het veelzijdig, doeltreffend én veilig. Het nieuwe systeem kwam er door de vraag naar een specifiek product voor funderingen en vervolledigt zo het gamma van de RENOLIT ALKORPLAN PVC-afdichtingen. Deze nieuwe generatie volvlakkig verkleefde membranen met uitzonderlijke afdichtingskwaliteiten is speciaal ontworpen voor het waterdicht maken van funderingen, kelders, tunnels, ondergrondse parkings en alle andere ondergrondse, betonnen constructies. Kortom, voor elke betonconstructie die beschermd moeten worden tegen grondwater, verontreinigingen of gassen zoals radon biedt RENOLIT ALKORPRO een oplossing.

De voordelen zijn opmerkelijk. Wanneer dit membraan in contact komt met beton, hecht het weefsel zich vast in het beton en vormt het één geheel. Bovendien is het membraan voorzien van een speciale superabsorberende polymeerlaag (SAP) die opzwelt bij contact met water. Een extra veiligheid bij waterindringing mocht het beton ooit barsten of scheuren. Zo krijg je een uiterst efficiënt afdichtingssysteem dat voorkomt dat, in het geval het membraan zou worden doorboord, er water door zou sijpelen. Axel Augustin, International Product Manager van RENOLIT ALKORPRO, legt uit: “Bij bijzonder veeleisende projecten adviseer ik om de RENOLIT ALKORPRO technologie te gebruiken, omdat deze garant staat voor een absoluut veilige waterafdichting met een waterdrukweerstand tot 5 bar.” Het membraan kan geïnstalleerd worden in alle weersomstandigheden (van -5°C tot +60 °C), heeft geen beschermlaag nodig en kan rechtstreeks op de ondergrond worden aangebracht.

RENOLIT ALKORPRO is uiterst veelzijdig, het kan vooraf worden aangebracht onder de funderingsplaat of achteraf op de keerwanden. Afhankelijk van de plaatsingswijze biedt het systeem verschillende soorten membranen: met of zonder SAP-technologie en in transparante kleur, voor een betere visuele kwaliteitscontrole, of in muntgroen. Het groene membraan is een duurzamere versie op basis van een grote hoeveelheid gerecycleerde materialen. Alles versies zijn beschikbaar in een dikte van 1,2 tot 2 mm.

RENOLIT ALKORPRO is één enkel product met een directe toepassing dat, in tegenstelling tot andere membranen, geen geotextiel beschermlaag, compartimenteringsvoegen of injectiepipetten vereist: een all-in-one product met minder materiaalverbruik, een snellere installatie en 100% waterdichtheid. Gemakkelijk en economisch!
    De naadafwerking gebeurt veilig en kan op verschillende manieren: naast de gebruikelijke warmeluchtlas is er ook een speciale lijm en een zelfklevende strook. Al deze oplossingen zijn getest en goed bevonden. Het gamma wordt trouwens vervolledigd met bijhorende accessoires voor een gemakkelijke detailafwerking.

Dit product gebruikt minder materiaal en gaat langer mee, en is dus sowieso duurzamer. “We hebben het product zelfs in extreme omstandigheden getest en het resultaat bevestigde de hoge duurzaamheid”, benadrukt Francisco Moreno Marin, technisch verantwoordelijke burgerlijke bouwkunde van RENOLIT ALKORPLAN Geomembranes.

Het nieuwe systeem is ook grondig getest door externe laboratoria in verschillende Europese landen. Zo heeft het product verschillende prestigieuze en strenge certificeringen verkregen, van de Duitse DIN 18195, DIN 18533, DIN SPEC 20000-202 en PG-ÜBB/abP norm tot de Britse BDA certificering volgens BS 8102: 2009 en NHBC TECHNICAL DATA.

Het streven naar duurzaamheid gaat veel verder dan het product op zich. De productie-eenheid van RENOLIT is namelijk ISO 14001 en EMAS gecertificeerd, een mooi bewijs van het engagement van het bedrijf om de milieu-impact te verminderen. Daarnaast beschikt RENOLIT ook over een EuCertPLast certificaat dankzij zijn knowhow op het vlak van het recyclageproces.