Press release 08 11 2022

HET HISTORISCHE WINTERCIRCUS IN CENTRUM GENT STRAALT WEER DANKZIJ RENOLIT ALKORPLAN DESIGN

Met het oog op een opwaardering krijgt het voormalige historische Wintercircusgebouw met zijn rijke erfgoedwaarde een herbestemming als concertzaal, kantoor- en co-workingruimte, loungeruimte met café en restaurant. Sleutels tot succes waren de continue ondersteuning en advies tijdens elke fase van de dakopbouw.

Sant Celoni, Barcelona, 08 11 2022 – Het Wintercircus in het centrum van Gent straalt terug in zijn oude pracht als gloednieuw centrum voor cultuur, ondernemerschap en innovatie. Hiervoor werd maar liefst 6.000 m² dakoppervlakte gerenoveerd, waaronder drie prachtige daken met de antracietkleurige RENOLIT ALKORPLAN Design dakbanen en profielen. Het Wintercircus is een doordachte renovatie van een historisch waardevolle plek, een mooi voorbeeld van hoe bestaande locaties worden beschermd en opgewaardeerd in plaats van deze te slopen en nieuwe stukken bouwgrond in te palmen. Dit geldt voor alle panden in een stedelijke omgeving, maar des te meer als het een historisch gebouw betreft met een rijke erfgoedwaarde.

Het Wintercircus werd opgetrokken in 1885 en vormde jarenlang, ook tijdens de winter, een prachtig kader voor allerhande circus- en theatervoorstellingen. Tot een felle brand in 1920 het circus verwoestte. Het weinige van de constructie dat nog overeind bleef, werd gerecupereerd bij de geleidelijke heropbouw in 1923. Kort na de Tweede Wereldoorlog kreeg het gebouw een tweede leven als garage. De middenpiste verdween onder een betonconstructie, de olifantenhelling werd nu gebruikt om de auto’s naar het hogere verdiep te brengen. In 1978 sloot de garage haar deuren. Het gebouw bleef nog een tijdlang dienst doen als showroom voor oldtimers, maar kwam uiteindelijk toch leeg te staan, met verloedering en verval tot gevolg. Tot de recente renovatieplannen van Stad Gent zorgden voor een heropleving.
    Naast een ondergrondse concerthal voor 500 personen zal het Wintercircus kantoorruimte bieden voor start-up bedrijven en zullen er tegen de opening begin 2023 ook communityruimtes zijn voor het grote publiek, met onder andere loungeruimtes, een cafetaria, een restaurant, een café met terras en enkele winkels.

De jarenlang verloederde stadswijk zal opnieuw een aantrekkelijke plek worden voor de stadsbewoners, zonder hiervoor extra grond op te offeren.
    ”Voor dit project was het esthetische aspect uiterst belangrijk!” onderstreept Jolien Haesebeyt, sales manager bij RENOLIT ALKORPLAN roofing products BENELUX. “Het dak moest ook goedgekeurd worden door Monumentenzorg. Om die reden hebben we de antracietkleurige RENOLIT ALKORPLAN Design systeem voorgesteld.”
    Dit systeem combineert de betrouwbaarheid van de RENOLIT ALKORPLAN kunststof dakbanen met het stijlvolle uitzicht van een metalen dak dankzij de geëxtrudeerde RENOLIT ALKORPLAN Design profielen. Deze staande naad profielen bestaan in twee formaten en in verschillende kleuren en worden met warme lucht op de dakbaan gelast. Een aantrekkelijke en creatieve oplossing met de uitstraling van een metalen dak, zonder de nadelen ervan. Het RENOLIT ALKORPLAN Design systeem heeft heel wat voordelen: hoge flexibiliteit, beperkt gewicht, gemakkelijke afwerking van dakdetails en onbeperkte creatieve mogelijkheden.

“Het resultaat is best wel indrukwekkend,” bevestigt ook Jelle Defrancq, business unit manager van het dakdekkersbedrijf Tectum Dekkers. “Dankzij de samenwerking met onze leverancier RENOLIT ALKORPLAN roofing products hebben wij toch wel een mooi eindproduct afgeleverd. RENOLIT heeft ons bovendien heel goed begeleid met onder andere periodieke werfcontroles, ondersteuning bij de windlastberekeningen en de vlotte samenwerking met architect en hoofdaannemer.